Zdravlje i kuhinja...

Higijena i zaštita

Posetioci i čitaoci ovog bloga znaju da je ne volim da pričam o sebi, ne objavim priče o receptima kao uvod na svaki post i svi znate da nisam srpskog porekla, samo pišem srpski da ne zaboravim jezik, nekad mislim da nemam prave srpske reči da objasnim nešto kako želim... Ipak želim nešto da podelim sa mojim čitaocima, sa onima koji se bave receptima i dosta vremena provode u kuhinji...

Kuhinja... deo kuće gde svaka kreativna domaćica provede manje ili više vremena... Neke su tako vredne što tamo provedu nekoliko sati... samo da ostvare krativne misli i ideje, ili da zadovoljavaju ukućane ukusnim i divnim receptima... U kuhinju idemo svakodnevno da zadovoljavamo potrebu za hranu, da dajemo snagu organizmu i da ga napunimo vitaminama...
Bitno je da poštujemo neke uslove higijene tako da spemimo bezbedne stvari i da ostanemo zdravi takođe. Čak i u kuhinji ne treba da zaboravimo da brinemo o sebi i da sebe volimo.
Svi znamo da pre nego što da krenemo sa receptom peremo ruke... i naravno peremo ruke pre nego što da jedemo, bez obzira na to da li se svi  skupljamo na sto ili odlučimo da sami jedemo nešto, na primer malo hleba, jabuku i sl. 
Na šta zapravo mislilm kad kažem da treba da volim osebe čak i u kuhinji? 
Naravno zaštitimo zdravlje i peremo ruke da izbegavamo infekcije i razne viruse, mikrobije i bakterije koje mogu da nas štete. Ali da li ste ikad mislili da ako preterujemo time mi u stvari ugrožavamo naše zdravlje? Pre nekoliko dana ja sam pisala mejl jednom od najpopularnijh kuvara Grčke o mojoj priči i zamolila sam njega da nam piše članak o higijeniu kuhinji i rukavicima tako da ne pate i drugi ljudi.. on je odgovorio meni i rekao je ''Dobra ideja!''. Sad samo čekam sa nestrpljenjem da objavi njegov članak...
Juče sam bila u samoposluzi, kod mesara, onog sa naočarima, da kupim malo džigerice i malo piletine. Ja sam primetila da iza njega ima rukavice, one plastične i jednsotavne, one najjeftinije. Srečna sam što sam to videla. To ima i kod druge samoposluge, tamo gde sami biramo povrće da ih stavimo u kesu pa na vagu... Momak me pitao šta bih želela, ja sam naručila a on odmah uzmi par rukavica i nosi ih. Uhvati on džigericu, stavi ga u kesicu pa na papir, skine rukavice, umota džigericu papirom čistim rukama :) Zatim nosi druge rukavice da mi daje piletinu. Oduševljena sam!
Ohrabrujuće je za mene što i on koristi rukavice dok se ceo dan bavi mesom, treba on da zaštiti sebe a i kupce. Nije lepo ni zdravo da nam daje meso umotan u papir a na papir da bude krv što će ići i na drugim proizvodima koje ćemo kupiti posle toga... 
Svi mi kažu kak osam vredna kuvarica, kako sve pravim i tako ukusno, neću da se hvalim. Niko od njih nije nikad mislio da li je to uživanje ili hir, da li je lako, da li sam uvek srećna kad to radim... Došlo je vreme u mom životu kad nisam mogla da kuvam zbog zdravstvenih problema od umora i zbog pogrešnih taktika... Zahvalna sam što uvek imam nešto da kuvam mojoj porodici. Ali nekad nije bilo uživanje. Pre nekoliko vremena morala sam da koristim čak i kortizon zbog toga što sam uništavala moje ruke pranjem... Rekla sam prijatelju da ako doživim napisaću članak o tome, i eto. 
Domaćica koja ne koristi rukavice dok spremi svakodnevno jelo i slatkiše sigurno pati. Pati od bolova  ruka i ružne kože jer ukoliko želi -i mora- da vodi računa na higijenu ona stalno mora da pere ruke... da pere posle dodira jaja, piletine, riba, mesa... i naravno mora ona stalno da ima ruke u vodi dok pere povrće... da ne spominjem pranje sudova, za taj posaj pretpostavljam da svi koristimo odgovarajuće rukavice. Gledajući kuvare na tv emisijama primetićete da svi nose rukavice. Ja stvarno nisam sigurna da li je to u redu dok rukavicima drže piletinu a zatim uzmu u ruci na primer pakovanje soli, bibera, flašu ulja.... pa po mom mišljenju bakterije, mikrobije i virusi kao Salmonela se prenose svuda u kuhinji... Ipak oni rade nešto bitno... zaštite kožu.
Što se mene tiče na žalost nisam nikad koristila rukavice dok sam nešto spremila u kuhinji... ali meni je zaštita hrane tako važna da sam stalno prala ruke sapunom... možda i deset puta dok sam se bavila jednom receptom... Ovako sam uspela da samo štetim i uništm kožu i moje zdravlje... Dugotrajanom stajanjem ispred radne površine sam takođe uspela da nanosim sebi povrede zbog koje na kraju nisam mogla da pravim ni jedan recept...
Tad sam mislila da na to da je to možda razlog zašto druge Blogerice ne objave recepte svaki dan, time zaštite zdravlju...  Možda i ne, možda su neke samo stvarno lenje... ili ih ne zanima da se bave kuvanjem više... Baš me briga.
Problemi su intenzivnijij zimi kad je voda hladna, vazduh suv, hladnoća i klimatske promene utiče na zdravlju naše kože. Ruke su pune rana, krv počne da teče, ruku je teško uopšte da radi bilo šta i boli, boli, boli! Dakle počinju kortizone, zato što rane su otvorene, mikrobije ulaze i upala počne ispod kože a zašto? Zbog toga što si se bojao/-la da će mikrobije da budu na površini tvoje kože i biće tebi bubuljica ili nešto... ili da će da ti se desi neki gastritis... ipak ništa ne bi se dogodilo kad ne bi se bojao/-la toga i ne bi toliko brinuo/-la, jedino što si uspevao/-la je da sam/-a otvoriš ulaz mikrobijama da uđu i da prave party!
Dermatolog će vam pomoći ako i vi imate takav problem. Meni je otkrio da svakodnevno ga posete više od pet žena zbog istog razloga... Mene savetovao u rukavicima zbog toga što mi je koža jako osetljiva i teško mi je naći odgovarajuće za takvu kožu. 

Kakve rukavice da nosimo i kad?
Dakle, u trgovini postoje razne, ima za svakoga...
Ima latex sa puderom ili bez toga. To su bele i sitne, koristila sam ih dok sam radila u laboratorijumu i bavila sam se inskektima i biljkama, lekovima i drugim hemijskim sastojcima. Zaštite nas dobro ali samo kad oprezno radimo jer lako se seku. Iskreno kod kuće nisam ih koristila u kuhinji već u bašti. Koristila sam sa puderom jer latex smeta moju osetljivu kožu. Ipak posle korišćenja sam opet prala ruke jer ne volim kad puder ostane na mene. Ima puno ljudi koji su alergični na latex. Dermatolog mi je dao dva rešenja... 
1. Koristiti obične PE rukavice, one sitne, velike i providne a iznad njih nosi latex. Dobro i pametno rešenje, probala sam to ali koristila sam nitrilske umesto latex, apotekarka je mislila da je to teško ali to je vrlo lako! 
2. Rukavice od nitrila. Sa puderom ili ne. Ako i nitril te baš smeta onda opet prvo PE.
Naravno postoje još vrsta rukavica. I latex i nitrilske rukavice se koriste od lekara takođe. Postoje razne debljine takođe i naravno razne veličine. Ja sam moje kupila iz apoteke. Nitrilske rukavice su dobre za ljude koji su alergični na latex. Ne mirišu i ne iritiraju kožu. Nisu tako osetljive kako latex, možemo njima raditi teže i da se ne otvore ili seku kao one od latex-a. Skuplje su ali vredi probati. I pre svega vredi koristiti jer ovako zaštitiš svoje zdravlje.
Osećaj nije isti, nije isto kad svojim prstima dodirnemo površinu povrća. Meni je u početku bio pravo mučenje, ostavila sam sve na radnoj površini i plakala sam sve dok ne nađem snagu da se vratim i da pokušavam, ako sve nisam do tad bacila u smeće... Nije samo to da nisam mogla razumeti da li sam čistila hranu već tragično mi je bilo da gledam sebe ovim rukavicima kao da sam neka bolesna ili nešto... Budite strpljivi, ok je i da bacite hranu u smeće ako ovako ostanete smireni. Posle nekoliko dana je lakše. Samo se nekad žalim što sve radim drugačije, teško je kad ti određuju kako da radiš, šta da radiš prvo a šta drugo... zato kuvari imaju sve sastojke spremne u posudicama na radnoj površini i čekaju... 
A ja što sam ovako loše reagovala u početku, sad zovem tetku i pitam je da li je kupila nitrilske rukavice, što nije još i gde može ih naći... Pišem u blogu o tome tako da znaju i drugi... Još uvek koristim nekad 2 ili čak i 3 parove rukavica za jedan recept ali moje zdravlje mi je važnije od cene rukavica...
A šta sa pakovanjem soli, bibera, ulja... što ih držim rukavicima koje imaju ostaci mesa ili riba bljak? 
Pa ili perem ih pažljivo posle toga naravno noseći rukavice za pranje sudova ili postoji i drugo rešenje, postoje deterdženti kao na primer Detol kod nas, to je sredstvo za čišćenje radnih površina i drugih predmeta, piše da ako želimo da očistimo na primer elektronkse aparate stavimo malo Detola na papir ili krpu pa time brišemo. 
Ruke su mi sad bajkovite i lepe, kako treba da budu rukice jedne devojke u bajci. 

Zaključci
  • Nositi rukavice da zaštitite vaše zdravlje
  • Ne bojite se i da vam nije stid da koristie rukavice koje osoblje pruži u samoposluzi da stavite spanać ili druge salate ili krompire u kesu 
  • Volite sebe.
  • PE rukavice su jeftine ali nekako nisu udobne kad se bavimo receptima, na primer teško je meni njima seći crni luk, peršun.... 
  • Latex rukavice su ok ako niste alergični na latex ili ako ne iritiraju vašu kožu, ali nisu tak obezbedne jer mogu da se seku a kad sadrže puder nije zdravo da puder ide u hranu...
  • Nitrilske rukavice je meni najbolji izbor.
  • Ako imate tako osetljivu kožu kao i onda kupite rukavice za sudove koje imaju pamučni unutrašnji sloj.
  • Koristeći rukavice dok pravim recept izbegavala sam da perem ruke bar 6 puta!
  • Gore je kad se bojite mikrobije i bakterije jer ovako perete ruke stalno pa time dajete njima mogućnost da uđu ispod kože! 
  • Kontaktirala sam firmu jajeta a oni su i rekli da ne moramo prati ruke posle dodira sa jajetom (spolja strana) kako radimo sa mesom ilil ribom, kažu da možda da postoji Salmonela unutra ali ona se uništava kuvanjem. Sad nisam sigurna da li je u redu da ne peremo ali to su mi odgovorili. Pričali su takođe da ne treba da peremo jaje pre nego što da ih stavimo u frižideru (to je nekad rekla jedna osoba na tv, bavila se zaštitom i higijenom hrane...) jer to će uništavati zaštitni sloj na površini jajeta i dozvoliće štetnim organizima da uđu u jaje.
  • Peremo ruke posle wc i peremo ruke i pre nego što da jedemo. Ne treba da preterujemo pranjem. A ja bih dodala peremo i ruke pre nego što da krenemo receptom ali sad nosim rukavice da ih ne perem! :)
  • Nositi rukavice kad nešto radite u bašti, naročito kad imate životinje u bašti ali ne samo zbog njih. Postoje organizmi u tlu koji mogu da nas nanose bolesti ako ne peremo ruke posle bavljenjem zemljom/tlom. Jedan stručnjak higijene koji se bavi kontrolom na pijacima i kontrolom hrane u tržištu uopšte mi je rekao prodavaci krompira na pijaci primorni su da ih čiste od tla jer opasno je nama da ih dodirnemo ovako. I ne poslušate lude prodavace krompira na pijacima koji će vam reći da ne smete dodirnuti krompire... Imate pravo da sami odaberete a problem je njegov! To su reči onog stručnjaka... Sreća našla sam prodavace koji rado dozvole kupcima da sami odabere.
  • Ako nešto još pamtim dodaću to :) 

Lepe stvari mogu da pravim rukavicama, možete i vi.

Bergamot-Mastiha slatkiš
Cureki sa čokoladom




Нема коментара:

Постави коментар

šta vi mislite?